Regelmaat in thuisbeoefening

Ik vind het lastig om voor mijn meditatie regelmaat te vinden en vast te houden. Wat kan ik doen om mijn eigen oefening thuis te ondersteunen?
Om regelmaat in je oefening te krijgen kun je het volgende doen: maak het jezelf makkelijk en aantrekkelijk om te gaan zitten door je mat en kussen altijd beschikbaar te hebben. Ruim ze niet weg, maar leg ze op een eigen, schone en rustige plaats in huis, zodat je, wanneer je wilt gaan zitten, alleen nog maar hoeft te gaan zitten. Kies verder voor een vast moment op de dag waarop je gaat mediteren en niet zozeer een vaste tijd. Kies er bijvoorbeeld voor om direct na het opstaan even te zitten. En bijvoorbeeld ook voor het avondeten of na de afwas. En tot slot: maak je zits in het begin niet te lang. Je kunt beter vijf minuten zitten dan helemaal niet. Die vijf minuten worden in de loop van je oefening vanzelf meer.
Zo bouw je routine op. Zitten wordt een gewoonte. Op enig moment zul je merken dat je het zitten mist als je het níet doet.

Daarnaast is het aan te raden om mee te doen met een groep die wekelijks bijeenkomt. Deelnemers aan zulke groepen ondervinden veel steun van elkaar en ervaren dat het daarmee makkelijker is hun thuisoefening vol te houden en door te zetten.
Bij Zenzo – zen onderlinge komen we elke week bij elkaar op de donderdagavond, precies hierom. Kom een keertje meedoen, geheel vrijblijvend, om te zien of dit voor jou ook werkt.